Min splitbus har jeg haft i mange år, og på et tidspunkt havde jeg campingindretning i den.

Men det blev aldrig helt godt, da den har klap døre på hver side, og ikke havde ståhøjde.

Så jeg besluttede mig for at prøve en af de ‘nye’ modeller..en såkaldt baywindow (1968′-79′). Også kaldet T2

Inden for T2 findes der groft sagt Earlybay (T2A, 1968′-71′) og Latebay (T2B, 1972′ -79′). Og sådan en earlybay har nogle tydelige kendetegn, som jeg syntes er ganske fede.

Det drejer sig om:

Baglygter:  De er de samme som den gamle type splitbus.

Luftindtag bagi: Halvmåne formede, senere bliver de mere kantede.

Forreste Blinklys: Sidder nede ved kofanger og gør fronten lidt mere ‘elegant’.

Kofangere: er mere runde i formen og foran er der indbyggede trinbrædder.

Så jagten gik ind på et sundt eksemplar af en earlybay, og det skulle være en ægte Westfalia, med campingindretning og hævetag.

Der var 2 ting der var vigtige for mig:

  1. Bussen skulle være så rustfri som muligt, og helst ikke svejst på før.
  2. Campingindretningen skulle være så komplet som mulig. (Og det drejer sig især om: køkkendelen (the sink), den løse stol (the stool), køjen over forsæderne(childs cot) og helst ingen højttaler huller i de store møbler.

Efter 1 års tid fandt jeg denne bus, som var til salg på http://www.thesamba.com/vw/classifieds/ af en fyr der hed Mario.

Sælgeren boede i LA, men bussen havde været en del år i Reno, Nevada. Så det lovede godt for en tør og rustfri bus.

Her er de første billeder jeg så af min 1968 Westfalia Camper (kaldet Campmobile i  Usa).

Den er oprindeligt købt på Turist programmet hos Vw i Hannover (se brochure) , og den nye amerikanske ejer har så holdt lidt ferie i Tyskland i sin spritnye bus, og derefter er den blevet sendt til Californien, hvor ejeren boede.

Her er de billeder, som sælgeren sendte mig.


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.